Article 17

Religion Den religiösa system som byggde och stöder imperial struktur av Inca du konfigurerar som polytheism orienterade från kulten av sun-guden, Inti, nästan en gudomlig personifieringen av Empire. Att Inti erbjuds dagliga måltider och uppoffringar av bladet. Solståndet och dagjämningarna var grunden för en festive kalender solar typiskt. I alla tempel Inti hade någon form av vördnad, så mycket så att den första spanska härarnas varje tempel uppträdde som en "templet Sun" för antonomasia och varje präst som "prästen i solen". Det härarnas av spanjorerna kallas också "jungfrur av Sun" vissa jungfrur dedikerad till olika funktioner allmänna sacral nära samband med kungatiteln: namn som inte översatt eller det inhemska namnet (acllacuna, "valda kvinnor", "folkvalda") eller inka befruktning. Huvudstaden i riket uppgick den viktigaste helgedomen i solen, så kallade Coricancha, där brände en solar brand perenn. Det Coricancha var en slags Pantheon och välkomnade alla divinity officiellt erkända, Inka divinity, och de olika populationerna underkastelse: Illapa ("Tuono-Lampo"), en gud är gemensamma för hela den andinska regionen, Pachacamac, ett slags Supreme är Central Coast, från inka erövringen i skaran av gudar som regleras av Inti, en serie "mödrar" divine: Mamma Luna (Mama-Quilla) bruden av Inti, Moder hav (Mama Cocha) uppenbarligen är anslutna med en okänd erfarenhet att Inka upp till erövring av kustområdet, moder jord (Pacha Mama) viktigt gudinnan pan-peruanska och mor majs (Mama Sara) som i privata gudstjänst, kunde också identifiera enskilda majsplantor exceptionellt odlas. Förutom real, Coricancha upprätthålls även vissa objekt ärevördiga, sade huaca, som i en viss mening, hade förmågan att koncentrera sig den okränkbara i erövrade områden från vilka de kommo. Man kan säga att de representerade på planet av religion, bekräftar att staden Cuzco som hyste dem rollen som huvudstad i riket. I allmänhet termen huaca det betecknar saker (bilder, stenar, träd, etc.), platser (källor, höjder etc.) och byggnader (kapell, gravar, etc.) anses vara "heliga" eller platser av utställningar av "heliga". Med hänsyn till kulten av otaliga lokala huaca, som på det religiösa planet kan äventyra en enhetlig Empire, det fanns två officiella attityder: å ena sidan har vi försökt att absorbera huaca viktigare, accogliendole materiellt eller symboliskt i Coricancha, under jurisdiktion av den gud Inti; å andra sidan han försökte förstöra den återstående, som gjorde den nionde kejsaren, Pachacútec ("Reformatorn av världen"), för den "fiende till huaca". Till religiös byggnad av Empire motståndare, förutom huaca, Kulter av lokala förfäder, för deras förmåga att producera ett mänskligt grupp bundna av dyrkan av en gemensam förfader (ayllu) och därmed samma släppas inom vissa gränser från den bredare gemenskapen utgör empire. Empire behöll ayllu, men berövar dem deras egenskaper "etniska" och religiösa. Riket är indelat i två halvor, den "övre" och "lägre", som i sin tur delas upp i två delar: Det tog fyra seyu, bestäms av två perfekta linjer skär varandra i Cuzco, som blev den kulturella centrum, en värld att vinna eller att införliva i fyrpartsmötet schema över imperiet, sade "Land i fyra regioner" (Tahuantinsuyo). Inka kejsaren, bosatt i Cuzco, som var son av solen" (Intip churin), en levande Gud. I hans egen familj var överstepräst, villac umu. I denna sammanhållande process måste också ses de religiösa reformer av den åttonde kejsaren Hatum Tupac, som introducerade kulten av Viracocha och tog det namnet. Viracocha var en kulturell hjälte av andinska befolkningen, eller kanske en "skaparen lata", påpekas i olika myter men gjorde aldrig föremål för dyrkan. Hans första och enda templen var faktiskt uppförs av Tupac Hatum, som han gav till Viracocha karaktär av "fader" universal, genom utbyte av enstaka "förfäder" av olika etniska grupper. Med förvärvet av Viracocha föddes komplicerade teologiska utveckling (inklusive påminner om tillsättningen av suveränitet, överförs av Viracocha till Inti och Inti till kejsaren och formler som varje solar offra blev ett erbjudande till Viracocha i namn av Inti), som uttrycks ibland i böner och psalmer av höga andliga värden och estetiska. Konst Inkaindianerna lämnat spår anmärkningsvärda för deras närvaro i alla områden där spridning. Kvar överallt många konstruktioner, Adobes på kusten och i sten på platån, som alltid har egenskaper trapetsformade öppningar. I Cuzco är konstruerade med stora block av sten polygonal (bastioner, stödjande väggar) eller med block av sten rektangulära (byggnader). Arkitekturen Inca är synliga i alla dess mol och skönhet till Machu Picchu, återupptäckte city 1911 Hiram Bingham. Det keramiska inca glättat polychrome och producerat vaser och andra behållare av utmärkt utförande. När det gäller metallurgi, den viktigaste innovationen var spridning av användningen av brons i hela riket, men den vackraste objekt (statyetter, prydnadsföremål, smycken diverse) är guld och silver; produktionen hade vara enorm och oskattbart värde (tänker på den berömda trädgården vid templet i solen i Cuzco, med reproduktioner i guld med siffror av divinity, djur och växter), men förstördes av spanska. Fungerar märkbart har gjorts av hantverkare i domstol, inte bara i fråga om smycken och keramik, men även för vävning och glyptic. Pizarro Francisco Erövraren spanska (Trujillo, Cáceres, ca. 1475-Lima 1541). Den illegitim son till kapten Gonzalo, följt ung pappa i krigen i Italien (1498-1501); därefter, liksom många andra äventyrare, lämnade för Amerika till "lycka". Medföljande Vasco núñez de Balboa inom sjöfarten som upptäckte Pacific (1513) visste att det fanns en rik empire, Peru, och beslutade tillsammans med hernando de Luque (som en liten huvudstad) och Diego De Almagro, andra lekfull äventyrare, erövra den. Efter två resor exploration (1524-26, 1526-28) och en vistelse i Spanien för den nödvändiga "Behörigheter" byråkratiska, lämnade 1531 för mad företagsamhet, med 3 skepp, 185 soldater och 37 hästar, som tillkom senare (1532) 153 män och 50 hästar i Almagro. Avslöja en talent taktiska och strategiska topp-hack, men också mod och uppoffring utan lika, inte bara Pizarro förstört Inkariket grundades nya städer som Lima (1535) och Trujillo, klättrade flera gånger Anderna, växte festen och härskade nya Peru som monark, men han visste hur övervinna enorma rivaliserande spanska (f.d. associera Almagro, som avslutades körs) innan den slutligen han mördades i sitt palats i Lima av en grupp av konspiratörerna almagristi. Under de tio åren av dess enastående äventyr, Pizarro begått avskyvärda grymhet och girighet (det värsta kanske var tillfångatagandet till förräderi och utförandet av inka Atahualpa, efter att ge honom tilltvingade sig en utmärkt lösensumma i guld och silver), för vilken de blivit begripligt hat och avund som väckte på sin egen medarbetare, av vilka många slutade tragiskt som honom. Men bortsett från den moraliska domen kan man inte förneka honom en äkta "genius" i condottiere renaissance. Almagro, Diego de-, Vècchio Sade den gamla, erövraren spanska (kanske Almagro, Ciudad Real, ca. 1472-Cuzco 1538). Anlände i Amerika på 1514 med utskick av Pedrarias Dávila, han blev berömd som en soldat Intrepid och har samlat ett visst kapital som 1524 bidrog till det företag som han bildade med Pizarro och Luque för att utforska nya territorier mot söder. Efter en första leverans, vilket ledde till upptäckten av Peru (1525), var med Pizarro en av förkämparna av utforskande och erövring av inkariket (1526-34), Anrikas till en sådan punkt att kunna köpa för 100.000 pesos d'oro flottan och armén av rivaliserande Pedro de Alvarado. Utses (1535) marshal nya Toledo, med myndigheten nästan suveräna på alla territorier som sträckte 200 legeringar S av pizarro, organiserade för att bredda sina domäner ett utskick till Chile. Företaget förverkligas genom Anderna i vinter ledde till dessa svårigheter som de Almagro, också besviken av fattigdom i länder upptäckte, efter att nå upp till dalen i Cerro Aconcagua beslöt att återvända till Peru. Han var inblandad i inbördeskriget mellan erövrarna (1537), följd av de spänningar som drar sedan 1529, när Pizarro hade erhållits från crown licenser och uppdrag överstiger de Almagro, och som var förhöjd under 1535 när de två segrarna var likställda i hierarkin utan som hade dock klart definierade som tillhörde styrningen på Cuzco, mitten av rikedom från inkatiden. Bara runt stadens besittning utvecklat kontrast, som infogas en revolt av Inca, slutade med nederlag för de Almagro, fångade av bröderna Pizarro, dömdes till döden och avrättades. Charles V (KEJSARE) Kejsaren, jag som kung av Spanien, IV av Neapel (Gent 1500-San Jeronimo de Yuste 1558). Det var den sista riktiga suveräna" i det romerska riket, som varade fram till 1806, men efter Carlo V förlorade de traditionella politiska konnotationer religiösa och en stor del av makten, inte mer enhetlig makt och herravälde kan motverka den gradvisa tillväxten av nationalstaterna och den djupa krisen och sociala och religiösa espressasi i reformen "se historiska kartor, vol V, s. 463" . "För historiska kartor se lemma 5° volym." son till Philip stilig Ärkehertig av Österrike och Joanna Mad, därför heiren av kejsar Maximilian av habsburgska och Ferdinand den katolske av Spanien, växte upp i Flandern, vid hans moster Margaret av Österrike, där han var utbildad av Adriano i Utrecht (senare påve Hadrianus VI) och Guillaume av Croy, Herren av Chièvres. En vuxen som uppgivits i 1515 inom 1516 blev herre över Nederländerna. Utsedda arvtagare från andra, definitivt, testament av Ferdinand den katolske, flyttas i kastilien (1517) där oförmågan hos hans mor, riket. Hans vistelse i Spanien provocerat fientlighet Cortes och nationalistiska vänd av comuneros. Charles V var onda samtycker till att dess förbindelser med revisionsrätten i flandern från som han hade fört med sig en följd av dignitärer, av vilka några är berömda för rapacità och nepotism, som inte hjälpte honom att förstå problemen i ett land som hade en främling. Döden av Maximilian (1519) åkte till Tyskland för att ställa sin kandidatur till imperiet, animerade av föreställningar humaniora och Universalistiska av dess stora rådgivare, Adriano i Utrecht och förbundskansler Gattinara, hans högra arm i den politiska och administrativa nivåer. Endast de massiva subventioner av bankirer i Augusta och Antwerpen (särskilt Fugger) och den armé av ligan Sveva beslöt dock väljarna att vara benägna att välja det för konkurrenter Francis I av Frankrike, Henrik VIII av England och Fredrik den vise av Sachsen. Storkyrkan i Aachen (1520) inleddes den period av kamp med Francesco jag för erövringen av Milanese, strategisk väg mot det spanska domäner i söder. Carlo V erhålls en rad framgångar för dominans i Italien (slaget vid Pavia, 1525) och mot den italienska sammanträdde i ligan av Cognac till fred, för honom fördelaktig, 1529 (Patti i Cambrai och Barcelona). Kongressen i Bologna, som sanktioneras segern följdes av högtidlig kröning utfördes av påven Clemens VII i S. Petronio den 24 februari 1530. Under de kommande tjugo åren, medan bekräftade sin makt både med erövringen av Mexiko och Peru, finansieras av bankers Welser, både genom att knacka två gånger Francesco jag (1535 och 1542) i återupptagandet av kriget för Milan, Charles V inför två stora problem och varandra: den tyska partikularismen och de protestantiska avgrund. Efter döden av gattinara (1530), Carlo V , som hade accinto omstruktureringspolitik och finansiell ställning i imperiet, stött av principerna alltid stora hinder för centralisering och för svag istället legeringar, staden och den lilla adeln i Tyskland. Den frekventa intrusion av Charles V i tyska frågor under ansvar av hans bror Ferdinand (guvernören i Tyskland, 1530; kung av romare, 1531) visade att det är omöjligt för en effektiv kontroll över imperiet, tillsattes till denna gynnade av Frankrike, den turkiska fara som hotar en och (seger i Mohács på ungrare, 1526) och att företag av pirater i Medelhavet. Inför den lutherska rörelsen, som stimulerat separatistiska tendenser och autonomistiche i Tyskland, Charles V hade att konstra lång, även på grund av obeslutsamhet påvarna: från kosten av maskar (1521) framåt var ollowed dieter, avtal interimistiskt, övergångslösningar för religiösa problem inför rådet, som proklamerades av Pope Paul III i 1537 (men i början i Trento ägde rum först i 1545). Under tiden de protestanter stärkts med födelsen av legeringen Smalcalda och vägran av farliga anabattista extremism (Confessio augustana, 1530); autonomismo tyska furstar var dessutom lätt stöd i Frankrike, som i fallet med ens katolska Bayern. Krisen var tänkt att leda till ett krig (1546-47) där Charles V lyckades segra på protestanter upp till strid om Mühlberg (24 April 1547). Den militära segern gjorde honom alltför rädda i ögonen liksom den tyska furstar, samma påven: politik förena returneras i tvisten inte mindre än imperial. Inom samma familj habsburgska bristning kontraster för Imperial ordningsföljden mellan den österrikiska grenen och spanska; principer, guidade av Maurice av Sachsen, redan bundsförvant av Charles V , tog avtal med Frankrike, främja sysselsättningen för bishoprics i Metz, Toul och Verdun (1552) och sconfiggevano kejsaren till Innsbruck, vilket tvingar fördraget i Passau (2 augusti 1552). Den kejserliga uppdrag av Charles V kulminerade med abdikation till spanska domäner till förmån för sin son Filippo, som redan innehar Milano och Neapel, medan resten av imperiet (legacy habsburgska) överförs till hans bror Ferdinand som redan flera gånger hade hållit regency imperiet och som 1521 hade givit berörda österrikiska huvudstaden. Charles V drog i Extremadura, nära klostret San Jeronimo de Yuste där, samtidigt som vi fortsätter att ta ett aktivt intresse i frågor av empiren, dikterade kommentarer på hans rike. § Konstsamlingar av Charles V , som bildas den första kärnan av Museo del Prado, ingår tyger, möbler, smycken, tavlor av stora flamländska mästare i det femtonde århundradet, arbetar i skolan av tyska och italienska. Charles V beundrade speciellt Titian, som utsågs av honom domstolen målare och att köras mer än 40 porträtt av kejsaren. Religion Den religiösa system som byggde och stöder imperial struktur av Inca du konfigurerar som polytheism orienterade från kulten av sun-guden, Inti, nästan en gudomlig personifieringen av Empire. Att Inti erbjuds dagliga måltider och uppoffringar av bladet. Solståndet och dagjämningarna var grunden för en festive kalender solar typiskt. I alla tempel Inti hade någon form av vördnad, så mycket så att den första spanska härarnas varje tempel uppträdde som en "templet Sun" för antonomasia och varje präst som "prästen i solen". Det härarnas av spanjorerna kallas också "jungfrur av Sun" vissa jungfrur dedikerad till olika funktioner allmänna sacral nära samband med kungatiteln: namn som inte översatt eller det inhemska namnet (acllacuna, "valda kvinnor", "folkvalda") eller inka befruktning. Huvudstaden i riket uppgick den viktigaste helgedomen i solen, så kallade Coricancha, där brände en solar brand perenn. Det Coricancha var en slags Pantheon och välkomnade alla divinity officiellt erkända, Inka divinity, och de olika populationerna underkastelse: Illapa ("Tuono-Lampo"), en gud är gemensamma för hela den andinska regionen, Pachacamac, ett slags Supreme är Central Coast, från inka erövringen i skaran av gudar som regleras av Inti, en serie "mödrar" divine: Mamma Luna (Mama-Quilla) bruden av Inti, Moder hav (Mama Cocha) uppenbarligen är anslutna med en okänd erfarenhet att Inka upp till erövring av kustområdet, moder jord (Pacha Mama) viktigt gudinnan pan-peruanska och mor majs (Mama Sara) som i privata gudstjänst, kunde också identifiera enskilda majsplantor exceptionellt odlas. Förutom real, Coricancha upprätthålls även vissa objekt ärevördiga, sade huaca, som i en viss mening, hade förmågan att koncentrera sig den okränkbara i erövrade områden från vilka de kommo. Man kan säga att de representerade på planet av religion, bekräftar att staden Cuzco som hyste dem rollen som huvudstad i riket. I allmänhet termen huaca det betecknar saker (bilder, stenar, träd, etc.), platser (källor, höjder etc.) och byggnader (kapell, gravar, etc.) anses vara "heliga" eller platser av utställningar av "heliga". Med hänsyn till kulten av otaliga lokala huaca, som på det religiösa planet kan äventyra en enhetlig Empire, det fanns två officiella attityder: å ena sidan har vi försökt att absorbera huaca viktigare, accogliendole materiellt eller symboliskt i Coricancha, under jurisdiktion av den gud Inti; å andra sidan han försökte förstöra den återstående, som gjorde den nionde kejsaren, Pachacútec ("Reformatorn av världen"), för den "fiende till huaca". Till religiös byggnad av Empire motståndare, förutom huaca, Kulter av lokala förfäder, för deras förmåga att producera ett mänskligt grupp bundna av dyrkan av en gemensam förfader (ayllu) och därmed samma släppas inom vissa gränser från den bredare gemenskapen utgör empire. Empire behöll ayllu, men berövar dem deras egenskaper "etniska" och religiösa. Riket är indelat i två halvor, den "övre" och "lägre", som i sin tur delas upp i två delar: Det tog fyra seyu, bestäms av två perfekta linjer skär varandra i Cuzco, som blev den kulturella centrum, en värld att vinna eller att införliva i fyrpartsmötet schema över imperiet, sade "Land i fyra regioner" (Tahuantinsuyo). Inka kejsaren, bosatt i Cuzco, som var son av solen" (Intip churin), en levande Gud. I hans egen familj var överstepräst, villac umu. I denna sammanhållande process måste också ses de religiösa reformer av den åttonde kejsaren Hatum Tupac, som introducerade kulten av Viracocha och tog det namnet. Viracocha var en kulturell hjälte av andinska befolkningen, eller kanske en "skaparen lata", påpekas i olika myter men gjorde aldrig föremål för dyrkan. Hans första och enda templen var faktiskt uppförs av Tupac Hatum, som han gav till Viracocha karaktär av "fader" universal, genom utbyte av enstaka "förfäder" av olika etniska grupper. Med förvärvet av Viracocha föddes komplicerade teologiska utveckling (inklusive påminner om tillsättningen av suveränitet, överförs av Viracocha till Inti och Inti till kejsaren och formler som varje solar offra blev ett erbjudande till Viracocha i namn av Inti), som uttrycks ibland i böner och psalmer av höga andliga värden och estetiska. Konst Inkaindianerna lämnat spår anmärkningsvärda för deras närvaro i alla områden där spridning. Kvar överallt många konstruktioner, Adobes på kusten och i sten på platån, som alltid har egenskaper trapetsformade öppningar. I Cuzco är konstruerade med stora block av sten polygonal (bastioner, stödjande väggar) eller med block av sten rektangulära (byggnader). Arkitekturen Inca är synliga i alla dess mol och skönhet till Machu Picchu, återupptäckte city 1911 Hiram Bingham. Det keramiska inca glättat polychrome och producerat vaser och andra behållare av utmärkt utförande. När det gäller metallurgi, den viktigaste innovationen var spridning av användningen av brons i hela riket, men den vackraste objekt (statyetter, prydnadsföremål, smycken diverse) är guld och silver; produktionen hade vara enorm och oskattbart värde (tänker på den berömda trädgården vid templet i solen i Cuzco, med reproduktioner i guld med siffror av divinity, djur och växter), men förstördes av spanska. Fungerar märkbart har gjorts av hantverkare i domstol, inte bara i fråga om smycken och keramik, men även för vävning och glyptic. Pizarro Francisco Erövraren spanska (Trujillo, Cáceres, ca. 1475-Lima 1541). Den illegitim son till kapten Gonzalo, följt ung pappa i krigen i Italien (1498-1501); därefter, liksom många andra äventyrare, lämnade för Amerika till "lycka". Medföljande Vasco núñez de Balboa inom sjöfarten som upptäckte Pacific (1513) visste att det fanns en rik empire, Peru, och beslutade tillsammans med hernando de Luque (som en liten huvudstad) och Diego De Almagro, andra lekfull äventyrare, erövra den. Efter två resor exploration (1524-26, 1526-28) och en vistelse i Spanien för den nödvändiga "Behörigheter" byråkratiska, lämnade 1531 för mad företagsamhet, med 3 skepp, 185 soldater och 37 hästar, som tillkom senare (1532) 153 män och 50 hästar i Almagro. Avslöja en talent taktiska och strategiska topp-hack, men också mod och uppoffring utan lika, inte bara Pizarro förstört Inkariket grundades nya städer som Lima (1535) och Trujillo, klättrade flera gånger Anderna, växte festen och härskade nya Peru som monark, men han visste hur övervinna enorma rivaliserande spanska (f.d. associera Almagro, som avslutades körs) innan den slutligen han mördades i sitt palats i Lima av en grupp av konspiratörerna almagristi. Under de tio åren av dess enastående äventyr, Pizarro begått avskyvärda grymhet och girighet (det värsta kanske var tillfångatagandet till förräderi och utförandet av inka Atahualpa, efter att ge honom tilltvingade sig en utmärkt lösensumma i guld och silver), för vilken de blivit begripligt hat och avund som väckte på sin egen medarbetare, av vilka många slutade tragiskt som honom. Men bortsett från den moraliska domen kan man inte förneka honom en äkta "genius" i condottiere renaissance. Almagro, Diego de-, Vècchio Sade den gamla, erövraren spanska (kanske Almagro, Ciudad Real, ca. 1472-Cuzco 1538). Anlände i Amerika på 1514 med utskick av Pedrarias Dávila, han blev berömd som en soldat Intrepid och har samlat ett visst kapital som 1524 bidrog till det företag som han bildade med Pizarro och Luque för att utforska nya territorier mot söder. Efter en första leverans, vilket ledde till upptäckten av Peru (1525), var med Pizarro en av förkämparna av utforskande och erövring av inkariket (1526-34), Anrikas till en sådan punkt att kunna köpa för 100.000 pesos d'oro flottan och armén av rivaliserande Pedro de Alvarado. Utses (1535) marshal nya Toledo, med myndigheten nästan suveräna på alla territorier som sträckte 200 legeringar S av pizarro, organiserade för att bredda sina domäner ett utskick till Chile. Företaget förverkligas genom Anderna i vinter ledde till dessa svårigheter som de Almagro, också besviken av fattigdom i länder upptäckte, efter att nå upp till dalen i Cerro Aconcagua beslöt att återvända till Peru. Han var inblandad i inbördeskriget mellan erövrarna (1537), följd av de spänningar som drar sedan 1529, när Pizarro hade erhållits från crown licenser och uppdrag överstiger de Almagro, och som var förhöjd under 1535 när de två segrarna var likställda i hierarkin utan som hade dock klart definierade som tillhörde styrningen på Cuzco, mitten av rikedom från inkatiden. Bara runt stadens besittning utvecklat kontrast, som infogas en revolt av Inca, slutade med nederlag för de Almagro, fångade av bröderna Pizarro, dömdes till döden och avrättades. Charles V (KEJSARE) Kejsaren, jag som kung av Spanien, IV av Neapel (Gent 1500-San Jeronimo de Yuste 1558). Det var den sista riktiga suveräna" i det romerska riket, som varade fram till 1806, men efter Carlo V förlorade de traditionella politiska konnotationer religiösa och en stor del av makten, inte mer enhetlig makt och herravälde kan motverka den gradvisa tillväxten av nationalstaterna och den djupa krisen och sociala och religiösa espressasi i reformen "se historiska kartor, vol V, s. 463" . "För historiska kartor se lemma 5° volym." son till Philip stilig Ärkehertig av Österrike och Joanna Mad, därför heiren av kejsar Maximilian av habsburgska och Ferdinand den katolske av Spanien, växte upp i Flandern, vid hans moster Margaret av Österrike, där han var utbildad av Adriano i Utrecht (senare påve Hadrianus VI) och Guillaume av Croy, Herren av Chièvres. En vuxen som uppgivits i 1515 inom 1516 blev herre över Nederländerna. Utsedda arvtagare från andra, definitivt, testament av Ferdinand den katolske, flyttas i kastilien (1517) där oförmågan hos hans mor, riket. Hans vistelse i Spanien provocerat fientlighet Cortes och nationalistiska vänd av comuneros. Charles V var onda samtycker till att dess förbindelser med revisionsrätten i flandern från som han hade fört med sig en följd av dignitärer, av vilka några är berömda för rapacità och nepotism, som inte hjälpte honom att förstå problemen i ett land som hade en främling. Döden av Maximilian (1519) åkte till Tyskland för att ställa sin kandidatur till imperiet, animerade av föreställningar humaniora och Universalistiska av dess stora rådgivare, Adriano i Utrecht och förbundskansler Gattinara, hans högra arm i den politiska och administrativa nivåer. Endast de massiva subventioner av bankirer i Augusta och Antwerpen (särskilt Fugger) och den armé av ligan Sveva beslöt dock väljarna att vara benägna att välja det för konkurrenter Francis I av Frankrike, Henrik VIII av England och Fredrik den vise av Sachsen. Storkyrkan i Aachen (1520) inleddes den period av kamp med Francesco jag för erövringen av Milanese, strategisk väg mot det spanska domäner i söder. Carlo V erhålls en rad framgångar för dominans i Italien (slaget vid Pavia, 1525) och mot den italienska sammanträdde i ligan av Cognac till fred, för honom fördelaktig, 1529 (Patti i Cambrai och Barcelona). Kongressen i Bologna, som sanktioneras segern följdes av högtidlig kröning utfördes av påven Clemens VII i S. Petronio den 24 februari 1530. Under de kommande tjugo åren, medan bekräftade sin makt både med erövringen av Mexiko och Peru, finansieras av bankers Welser, både genom att knacka två gånger Francesco jag (1535 och 1542) i återupptagandet av kriget för Milan, Charles V inför två stora problem och varandra: den tyska partikularismen och de protestantiska avgrund. Efter döden av gattinara (1530), Carlo V , som hade accinto omstruktureringspolitik och finansiell ställning i imperiet, stött av principerna alltid stora hinder för centralisering och för svag istället legeringar, staden och den lilla adeln i Tyskland. Den frekventa intrusion av Charles V i tyska frågor under ansvar av hans bror Ferdinand (guvernören i Tyskland, 1530; kung av romare, 1531) visade att det är omöjligt för en effektiv kontroll över imperiet, tillsattes till denna gynnade av Frankrike, den turkiska fara som hotar en och (seger i Mohács på ungrare, 1526) och att företag av pirater i Medelhavet. Inför den lutherska rörelsen, som stimulerat separatistiska tendenser och autonomistiche i Tyskland, Charles V hade att konstra lång, även på grund av obeslutsamhet påvarna: från kosten av maskar (1521) framåt var ollowed dieter, avtal interimistiskt, övergångslösningar för religiösa problem inför rådet, som proklamerades av Pope Paul III i 1537 (men i början i Trento ägde rum först i 1545). Under tiden de protestanter stärkts med födelsen av legeringen Smalcalda och vägran av farliga anabattista extremism (Confessio augustana, 1530); autonomismo tyska furstar var dessutom lätt stöd i Frankrike, som i fallet med ens katolska Bayern. Krisen var tänkt att leda till ett krig (1546-47) där Charles V lyckades segra på protestanter upp till strid om Mühlberg (24 April 1547). Den militära segern gjorde honom alltför rädda i ögonen liksom den tyska furstar, samma påven: politik förena returneras i tvisten inte mindre än imperial. Inom samma familj habsburgska bristning kontraster för Imperial ordningsföljden mellan den österrikiska grenen och spanska; principer, guidade av Maurice av Sachsen, redan bundsförvant av Charles V , tog avtal med Frankrike, främja sysselsättningen för bishoprics i Metz, Toul och Verdun (1552) och sconfiggevano kejsaren till Innsbruck, vilket tvingar fördraget i Passau (2 augusti 1552). Den kejserliga uppdrag av Charles V kulminerade med abdikation till spanska domäner till förmån för sin son Filippo, som redan innehar Milano och Neapel, medan resten av imperiet (legacy habsburgska) överförs till hans bror Ferdinand som redan flera gånger hade hållit regency imperiet och som 1521 hade givit berörda österrikiska huvudstaden. Charles V drog i Extremadura, nära klostret San Jeronimo de Yuste där, samtidigt som vi fortsätter att ta ett aktivt intresse i frågor av empiren, dikterade kommentarer på hans rike. § Konstsamlingar av Charles V , som bildas den första kärnan av Museo del Prado, ingår tyger, möbler, smycken, tavlor av stora flamländska mästare i det femtonde århundradet, arbetar i skolan av tyska och italienska. Charles V beundrade speciellt Titian, som utsågs av honom domstolen målare och att köras mer än 40 porträtt av kejsaren. Religion Den religiösa system som byggde och stöder imperial struktur av Inca du konfigurerar som polytheism orienterade från kulten av sun-guden, Inti, nästan en gudomlig personifieringen av Empire. Att Inti erbjuds dagliga måltider och uppoffringar av bladet. Solståndet och dagjämningarna var grunden för en festive kalender solar typiskt. I alla tempel Inti hade någon form av vördnad, så mycket så att den första spanska härarnas varje tempel uppträdde som en "templet Sun" för antonomasia och varje präst som "prästen i solen". Det härarnas av spanjorerna kallas också "jungfrur av Sun" vissa jungfrur dedikerad till olika funktioner allmänna sacral nära samband med kungatiteln: namn som inte översatt eller det inhemska namnet (acllacuna, "valda kvinnor", "folkvalda") eller inka befruktning. Huvudstaden i riket uppgick den viktigaste helgedomen i solen, så kallade Coricancha, där brände en solar brand perenn. Det Coricancha var en slags Pantheon och välkomnade alla divinity officiellt erkända, Inka divinity, och de olika populationerna underkastelse: Illapa ("Tuono-Lampo"), en gud är gemensamma för hela den andinska regionen, Pachacamac, ett slags Supreme är Central Coast, från inka erövringen i skaran av gudar som regleras av Inti, en serie "mödrar" divine: Mamma Luna (Mama-Quilla) bruden av Inti, Moder hav (Mama Cocha) uppenbarligen är anslutna med en okänd erfarenhet att Inka upp till erövring av kustområdet, moder jord (Pacha Mama) viktigt gudinnan pan-peruanska och mor majs (Mama Sara) som i privata gudstjänst, kunde också identifiera enskilda majsplantor exceptionellt odlas. Förutom real, Coricancha upprätthålls även vissa objekt ärevördiga, sade huaca, som i en viss mening, hade förmågan att koncentrera sig den okränkbara i erövrade områden från vilka de kommo. Man kan säga att de representerade på planet av religion, bekräftar att staden Cuzco som hyste dem rollen som huvudstad i riket. I allmänhet termen huaca det betecknar saker (bilder, stenar, träd, etc.), platser (källor, höjder etc.) och byggnader (kapell, gravar, etc.) anses vara "heliga" eller platser av utställningar av "heliga". Med hänsyn till kulten av otaliga lokala huaca, som på det religiösa planet kan äventyra en enhetlig Empire, det fanns två officiella attityder: å ena sidan har vi försökt att absorbera huaca viktigare, accogliendole materiellt eller symboliskt i Coricancha, under jurisdiktion av den gud Inti; å andra sidan han försökte förstöra den återstående, som gjorde den nionde kejsaren, Pachacútec ("Reformatorn av världen"), för den "fiende till huaca". Till religiös byggnad av Empire motståndare, förutom huaca, Kulter av lokala förfäder, för deras förmåga att producera ett mänskligt grupp bundna av dyrkan av en gemensam förfader (ayllu) och därmed samma släppas inom vissa gränser från den bredare gemenskapen utgör empire. Empire behöll ayllu, men berövar dem deras egenskaper "etniska" och religiösa. Riket är indelat i två halvor, den "övre" och "lägre", som i sin tur delas upp i två delar: Det tog fyra seyu, bestäms av två perfekta linjer skär varandra i Cuzco, som blev den kulturella centrum, en värld att vinna eller att införliva i fyrpartsmötet schema över imperiet, sade "Land i fyra regioner" (Tahuantinsuyo). Inka kejsaren, bosatt i Cuzco, som var son av solen" (Intip churin), en levande Gud. I hans egen familj var överstepräst, villac umu. I denna sammanhållande process måste också ses de religiösa reformer av den åttonde kejsaren Hatum Tupac, som introducerade kulten av Viracocha och tog det namnet. Viracocha var en kulturell hjälte av andinska befolkningen, eller kanske en "skaparen lata", påpekas i olika myter men gjorde aldrig föremål för dyrkan. Hans första och enda templen var faktiskt uppförs av Tupac Hatum, som han gav till Viracocha karaktär av "fader" universal, genom utbyte av enstaka "förfäder" av olika etniska grupper. Med förvärvet av Viracocha föddes komplicerade teologiska utveckling (inklusive påminner om tillsättningen av suveränitet, överförs av Viracocha till Inti och Inti till kejsaren och formler som varje solar offra blev ett erbjudande till Viracocha i namn av Inti), som uttrycks ibland i böner och psalmer av höga andliga värden och estetiska. Konst Inkaindianerna lämnat spår anmärkningsvärda för deras närvaro i alla områden där spridning. Kvar överallt många konstruktioner, Adobes på kusten och i sten på platån, som alltid har egenskaper trapetsformade öppningar. I Cuzco är konstruerade med stora block av sten polygonal (bastioner, stödjande väggar) eller med block av sten rektangulära (byggnader). Arkitekturen Inca är synliga i alla dess mol och skönhet till Machu Picchu, återupptäckte city 1911 Hiram Bingham. Det keramiska inca glättat polychrome och producerat vaser och andra behållare av utmärkt utförande. När det gäller metallurgi, den viktigaste innovationen var spridning av användningen av brons i hela riket, men den vackraste objekt (statyetter, prydnadsföremål, smycken diverse) är guld och silver; produktionen hade vara enorm och oskattbart värde (tänker på den berömda trädgården vid templet i solen i Cuzco, med reproduktioner i guld med siffror av divinity, djur och växter), men förstördes av spanska. Fungerar märkbart har gjorts av hantverkare i domstol, inte bara i fråga om smycken och keramik, men även för vävning och glyptic. Pizarro Francisco Erövraren spanska (Trujillo, Cáceres, ca. 1475-Lima 1541). Den illegitim son till kapten Gonzalo, följt ung pappa i krigen i Italien (1498-1501); därefter, liksom många andra äventyrare, lämnade för Amerika till "lycka". Medföljande Vasco núñez de Balboa inom sjöfarten som upptäckte Pacific (1513) visste att det fanns en rik empire, Peru, och beslutade tillsammans med hernando de Luque (som en liten huvudstad) och Diego De Almagro, andra lekfull äventyrare, erövra den. Efter två resor exploration (1524-26, 1526-28) och en vistelse i Spanien för den nödvändiga "Behörigheter" byråkratiska, lämnade 1531 för mad företagsamhet, med 3 skepp, 185 soldater och 37 hästar, som tillkom senare (1532) 153 män och 50 hästar i Almagro. Avslöja en talent taktiska och strategiska topp-hack, men också mod och uppoffring utan lika, inte bara Pizarro förstört Inkariket grundades nya städer som Lima (1535) och Trujillo, klättrade flera gånger Anderna, växte festen och härskade nya Peru som monark, men han visste hur övervinna enorma rivaliserande spanska (f.d. associera Almagro, som avslutades körs) innan den slutligen han mördades i sitt palats i Lima av en grupp av konspiratörerna almagristi. Under de tio åren av dess enastående äventyr, Pizarro begått avskyvärda grymhet och girighet (det värsta kanske var tillfångatagandet till förräderi och utförandet av inka Atahualpa, efter att ge honom tilltvingade sig en utmärkt lösensumma i guld och silver), för vilken de blivit begripligt hat och avund som väckte på sin egen medarbetare, av vilka många slutade tragiskt som honom. Men bortsett från den moraliska domen kan man inte förneka honom en äkta "genius" i condottiere renaissance. Almagro, Diego de-, Vècchio Sade den gamla, erövraren spanska (kanske Almagro, Ciudad Real, ca. 1472-Cuzco 1538). Anlände i Amerika på 1514 med utskick av Pedrarias Dávila, han blev berömd som en soldat Intrepid och har samlat ett visst kapital som 1524 bidrog till det företag som han bildade med Pizarro och Luque för att utforska nya territorier mot söder. Efter en första leverans, vilket ledde till upptäckten av Peru (1525), var med Pizarro en av förkämparna av utforskande och erövring av inkariket (1526-34), Anrikas till en sådan punkt att kunna köpa för 100.000 pesos d'oro flottan och armén av rivaliserande Pedro de Alvarado. Utses (1535) marshal nya Toledo, med myndigheten nästan suveräna på alla territorier som sträckte 200 legeringar S av pizarro, organiserade för att bredda sina domäner ett utskick till Chile. Företaget förverkligas genom Anderna i vinter ledde till dessa svårigheter som de Almagro, också besviken av fattigdom i länder upptäckte, efter att nå upp till dalen i Cerro Aconcagua beslöt att återvända till Peru. Han var inblandad i inbördeskriget mellan erövrarna (1537), följd av de spänningar som drar sedan 1529, när Pizarro hade erhållits från crown licenser och uppdrag överstiger de Almagro, och som var förhöjd under 1535 när de två segrarna var likställda i hierarkin utan som hade dock klart definierade som tillhörde styrningen på Cuzco, mitten av rikedom från inkatiden. Bara runt stadens besittning utvecklat kontrast, som infogas en revolt av Inca, slutade med nederlag för de Almagro, fångade av bröderna Pizarro, dömdes till döden och avrättades. Charles V (KEJSARE) Kejsaren, jag som kung av Spanien, IV av Neapel (Gent 1500-San Jeronimo de Yuste 1558). Det var den sista riktiga suveräna" i det romerska riket, som varade fram till 1806, men efter Carlo V förlorade de traditionella politiska konnotationer religiösa och en stor del av makten, inte mer enhetlig makt och herravälde kan motverka den gradvisa tillväxten av nationalstaterna och den djupa krisen och sociala och religiösa espressasi i reformen "se historiska kartor, vol V, s. 463" . "För historiska kartor se lemma 5° volym." son till Philip stilig Ärkehertig av Österrike och Joanna Mad, därför heiren av kejsar Maximilian av habsburgska och Ferdinand den katolske av Spanien, växte upp i Flandern, vid hans moster Margaret av Österrike, där han var utbildad av Adriano i Utrecht (senare påve Hadrianus VI) och Guillaume av Croy, Herren av Chièvres. En vuxen som uppgivits i 1515 inom 1516 blev herre över Nederländerna. Utsedda arvtagare från andra, definitivt, testament av Ferdinand den katolske, flyttas i kastilien (1517) där oförmågan hos hans mor, riket. Hans vistelse i Spanien provocerat fientlighet Cortes och nationalistiska vänd av comuneros. Charles V var onda samtycker till att dess förbindelser med revisionsrätten i flandern från som han hade fört med sig en följd av dignitärer, av vilka några är berömda för rapacità och nepotism, som inte hjälpte honom att förstå problemen i ett land som hade en främling. Döden av Maximilian (1519) åkte till Tyskland för att ställa sin kandidatur till imperiet, animerade av föreställningar humaniora och Universalistiska av dess stora rådgivare, Adriano i Utrecht och förbundskansler Gattinara, hans högra arm i den politiska och administrativa nivåer. Endast de massiva subventioner av bankirer i Augusta och Antwerpen (särskilt Fugger) och den armé av ligan Sveva beslöt dock väljarna att vara benägna att välja det för konkurrenter Francis I av Frankrike, Henrik VIII av England och Fredrik den vise av Sachsen. Storkyrkan i Aachen (1520) inleddes den period av kamp med Francesco jag för erövringen av Milanese, strategisk väg mot det spanska domäner i söder. Carlo V erhålls en rad framgångar för dominans i Italien (slaget vid Pavia, 1525) och mot den italienska sammanträdde i ligan av Cognac till fred, för honom fördelaktig, 1529 (Patti i Cambrai och Barcelona). Kongressen i Bologna, som sanktioneras segern följdes av högtidlig kröning utfördes av påven Clemens VII i S. Petronio den 24 februari 1530. Under de kommande tjugo åren, medan bekräftade sin makt både med erövringen av Mexiko och Peru, finansieras av bankers Welser, både genom att knacka två gånger Francesco jag (1535 och 1542) i återupptagandet av kriget för Milan, Charles V inför två stora problem och varandra: den tyska partikularismen och de protestantiska avgrund. Efter döden av gattinara (1530), Carlo V , som hade accinto omstruktureringspolitik och finansiell ställning i imperiet, stött av principerna alltid stora hinder för centralisering och för svag istället legeringar, staden och den lilla adeln i Tyskland. Den frekventa intrusion av Charles V i tyska frågor under ansvar av hans bror Ferdinand (guvernören i Tyskland, 1530; kung av romare, 1531) visade att det är omöjligt för en effektiv kontroll över imperiet, tillsattes till denna gynnade av Frankrike, den turkiska fara som hotar en och (seger i Mohács på ungrare, 1526) och att företag av pirater i Medelhavet. Inför den lutherska rörelsen, som stimulerat separatistiska tendenser och autonomistiche i Tyskland, Charles V hade att konstra lång, även på grund av obeslutsamhet påvarna: från kosten av maskar (1521) framåt var ollowed dieter, avtal interimistiskt, övergångslösningar för religiösa problem inför rådet, som proklamerades av Pope Paul III i 1537 (men i början i Trento ägde rum först i 1545). Under tiden de protestanter stärkts med födelsen av legeringen Smalcalda och vägran av farliga anabattista extremism (Confessio augustana, 1530); autonomismo tyska furstar var dessutom lätt stöd i Frankrike, som i fallet med ens katolska Bayern. Krisen var tänkt att leda till ett krig (1546-47) där Charles V lyckades segra på protestanter upp till strid om Mühlberg (24 April 1547). Den militära segern gjorde honom alltför rädda i ögonen liksom den tyska furstar, samma påven: politik förena returneras i tvisten inte mindre än imperial. Inom samma familj habsburgska bristning kontraster för Imperial ordningsföljden mellan den österrikiska grenen och spanska; principer, guidade av Maurice av Sachsen, redan bundsförvant av Charles V , tog avtal med Frankrike, främja sysselsättningen för bishoprics i Metz, Toul och Verdun (1552) och sconfiggevano kejsaren till Innsbruck, vilket tvingar fördraget i Passau (2 augusti 1552). Den kejserliga uppdrag av Charles V kulminerade med abdikation till spanska domäner till förmån för sin son Filippo, som redan innehar Milano och Neapel, medan resten av imperiet (legacy habsburgska) överförs till hans bror Ferdinand som redan flera gånger hade hållit regency imperiet och som 1521 hade givit berörda österrikiska huvudstaden. Charles V drog i Extremadura, nära klostret San Jeronimo de Yuste där, samtidigt som vi fortsätter att ta ett aktivt intresse i frågor av empiren, dikterade kommentarer på hans rike. § Konstsamlingar av Charles V , som bildas den första kärnan av Museo del Prado, ingår tyger, möbler, smycken, tavlor av stora flamländska mästare i det femtonde århundradet, arbetar i skolan av tyska och italienska. Charles V beundrade speciellt Titian, som utsågs av honom domstolen målare och att köras mer än 40 porträtt av kejsaren.
Pour être informé des derniers articles, inscrivez vous :